Mikuła, B. (2024). Zarządzanie wiedzą klienta (CKM) z wykorzystaniem procesów organizacyjnego uczenia się. Management and Administration Journal 63(2), 50-57.
Streszczenie: Artykuł przedstawia rolę i istotę zarządzania wiedzą klienta (CKM). Opisuje związek zarządzania wiedzą i CKM. Głównym celem jest przedstawienie wykorzystania w CKM procesów organizacyjnego uczenia się. Scharakteryzowano procesy organizacyjnego uczenia się w oparciu o autorską koncepcję subprocesów tradycyjnego, empirycznego i cybernetycznego uczenia się organizacji, cykle przebiegu tych procesów, zmieniane rodzaje wiedzy, główne procesy wiedzy i jej kategorie w CKM. Podano też przykładowe instrumenty realizacji organizacyjnego uczenia się w CKM. Publikacja prezentuje wyniki badań naukowych przeprowadzonych w ramach projektu nr 052/ZZZ/2023/POT finansowanego ze środków subwencji przyznanej Uniwersytetowi Ekonomicznemu w Krakowie.
Słowa kluczowe: zarządzanie wiedzą, zarządzanie wiedzą klienta, proces organizacyjnego uczenia się.
Customer Knowledge Management (CKM) Using Organizational Learning Processes
Abstract: The paper addresses the role and essence of customer knowledge management (CKM). The relationship between knowledge management and CKM is described. The main goal is to present the use of organizational learning processes in CKM. Organizational learning processes were characterized based on the author's concept of sub-processes of traditional, empirical and cybernetic organizational learning, the cycles of these processes, changing types of knowledge, main knowledge processes and their categories in CKM. Examples of instruments for implementing organizational learning in CKM are also provided. The publication/article present the result of the Project no 052/ZZZ/2023/POT financed from the subsidy granted to the Krakow University of Economics.
Keywords: knowledge management, customer knowledge management, organizational learning process.
____________
Mikuła, B. (2024). Zarządzanie talentami w organizacjach opartych na wiedzy - istota, modele, problemy. Studia Ekonomiczne. Gospodarka - Społeczeństwo - Środowisko, 1(13), 5-22.
Streszczenie
Zarządzania talentami to zarządzanie skoncentrowane są na: (1) ludziach i ich talentach, (2) procesach na nich skierowanych bądź z ich udziałem, związanych z identyfikacją, wejściem, przejściem i rozwojem oraz wyjściem talentu z organizacji, a także na kształtowaniu relacji z utalentowanymi ludźmi przed i po zaistnieniu współpracy, (3) warunkach ich egzystencji w organizacji lub współpracy.
Artykuł ma charakter teoretyczny. Jego celem jest przedstawienie zarządzania talentami, dostosowanego do organizacji opartych na wiedzy. Scharakteryzowano w nim organizacje oparte na wiedzy, istotę zarządzania talentami im dedykowanego, wybrane modele zarządzania talentami, w tym w organizacji opartej na wiedzy.
W artykule omówiono też wybrane czynniki obniżające sprawność zarządzania talentami: negatywna marka pracodawcy, brak zaufania, ograniczenie kontaktów i współpracy utalentowanego pracownika z otoczeniem, niedocenianie talentów oraz brak uznania, brak zaangażowania w zarządzanie talentami najwyższych kadr kierowniczych, tworzenie atmosfery zagrożenia utratą miejsca pracy, tolerancja występowania antytalentów w organizacji, brak cech charakterystycznych dla organizacji opartych na wiedzy.
Słowa kluczowe: zarządzanie talentami, organizacja oparta na wiedzy, model zarządzania talentami w organizacji opartej na wiedzy, sprawność zarządzania talentami.
TALENT MANAGEMENT IN KNOWLEDGE-BASED ORGANIZATIONS – ESSENCE, MODELS, PROBLEMS
Summary
Talent management focuses on: (1) individuals and their talents, (2) processes directed at them or involving them, related to the identification, entrance, transition, development, and exit of talent from the organization, as well as on building relationships with talented individuals before and after collaboration, (3) the conditions of their existence within the organization or collaboration.
The article is theoretical. Its aim is to present talent management tailored to knowledge- -based organizations. The paper characterizes knowledge-based organizations, the essence of talent management dedicated to them, selected talent management models including those in knowledge-based organizations.
The article also discusses selected factors that reduce the efficiency of talent management: negative employer branding, lack of trust, limited contact and collaboration of talented employees with their environment, underestimation of talents and lack of recognition, lack of commitment to talent management by top management, creating an atmosphere of job insecurity, tolerance of anti-talents within the organization, and lack of characteristic features of knowledge-based organizations.
Keywords: talent management, knowledge-based organization, talent management model in knowledge-based organization, talent management efficiency.
_______________
Mikuła, B., Myjak, T., Trzcińska, H. (2023). Wprowadzenie do zarządzania zasobami ludzkimi. Funkcje i instrumenty. Nowy Sącz: Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, ss. 186.
___________
Mikuła, B. (2023). Zarządzanie talentami jako narzędzie rozwoju kapitału ludzkiego w organizacji. W: G. Pietrek i M. Wakuła (red.). Innowacje w organizacji w warukach kryzysów i niepewności (s. 87-102). Siedlce: Uniwersytet w Siedlcach.
Abstrakt:
Zarządzania kapitałem ludzkim to podejmowanie decyzji w odniesieniu do kapitału ludzkiego poprzez realizację funkcji zarządzania skoncentrowanych na składowych kapitału ludzkiego, procesach, w których kapitał ludzki uczestniczy, a także warunkach jego pozyskania, tworzenia, rozwoju i wykorzystania. Zarządzanie talentami to planowanie, organizowanie, przewodzenie i kontrolowanie przedsięwzięć odnoszących się do utalentowanych pracowników i ich talentów. Zarządzanie talentami jest więc podsystemem zarządzania kapitałem ludzkim organizacji. W tekście opisano miejsce zarządzania talentami w ramach systemu zarządzania kapitałem ludzkim, sposoby rozumienia terminu „talent”, istotę zarządzania talentami oraz kilka wybranych zaleceń przydatnych w praktyce zarządzania talentami.
Talent Management as a Tool for Development and Utilization of Human Capital within an Organization
Human capital management entails making decisions concerning human capital by implementing management functions focused on its components, processes involving human capital, as well as the conditions for its acquisition, creation, development, and utilization. Talent management encompasses the planning, organizing, leading, and controlling of endeavors related to talented employees and their abilities. Therefore, talent management stands as a subsystem within the organization's human capital management. This text delineates the position of talent management within the framework of human capital management systems, elucidates interpretations of the term 'talent,' expounds upon the essence of talent management, and offers several selected recommendations pertinent to the practice of talent management.
___________________
Mikuła, B. (2023). Transfer wiedzy i instrumentalizacja jego realizacji w zarządzaniu wiedzą klienta. e-mentor, 3(100), 12-21. https://doi.org/10.15219/em100.1619
Knowledge transfer and instrumentalization of its implementation in customer knowledge management
Customer Knowledge Management (CKM) is the management of knowledge and innovative initiatives centered around the customer's knowledge and innovative potential. It aims to acquire knowledge about the customer and customer knowledge, and develop it through integration with the company's knowledge. Additionally, it involves providing knowledge to the customer to satisfy their needs and co-creating new knowledge with the customer to enhance business operations and create innovative solutions, such as products. This article presents the essence and functions of CKM, the importance of customer-related knowledge, levels of customer integration with the company, and the specifics of knowledge transfer processes. The pragmatic element of this article focuses on identifying tools that can be applied in CKM to facilitate knowledge transfer between the organization and its customers. The usefulness of tools such as direct contacts, knowledge repositories, Customer Service Workbench, Web 2.0, wikinomics, crowdsourcing, mutual production, open innovation, and communities of practice is characterized.
Keywords: customer knowledge management, knowledge management, knowledge transfer, knowledge transfer tools, knowledge sharing.
__________________
Mikuła, B., Witoszek-Kubicka, A. (2023). Effect of gaminication on behavioral change in knowledge transfer. In: Knowledge - Economy - Society. Increasing business performance in the digital area (pp. 138-148). J. Nesterak. B. Ziebicki (eds.). Warszawa: Institute of Economics Polish Academy of Sciences.
__________________
Mikuła, B. Wilkosz, J. (2023). Stres zawodowy a motywacja do pracy. Analiza przypadku nauczycieli i pielęgniarek. Studia Ekonomiczne. Gospodarka - Społeczeństwo - Środowisko, 1(11), 14-36.
Mikuła, B. (2022). Organizacja ucząca się - rodzaje, poziomy, sposoby i ograniczenia uczenia się przedsiębiorstwa, w: Uwarunkowania współczesnego zarządzania (16-31), pod redakcją M. Makowca i B. Mikuły, Nowy Sącz: Akademia Nauk Stosowany w Nowym Sączu.
Learning organization - types, levels, methods and limitations of enterprise learning
The aim of the article is to present various ways of implementing organizational learning processes, with particular emphasis on learning at the inter-organizational level, as well as to indicate the existing limitations in their use, depending on whether the organization wants to adopt an exploitative or exploratory orientation in the implementation of organizational learning.
_____________________
Mikuła, B., Surówka, A. (2022). Personifikacja przedsiębiorstw i jej wpływ na decyzje zakupowe na przykładzie firm i mieszkańców regionu Nowego Sącza. Akademia Zarządzania 6(3), 10-29, DOI: 10.24427/az-2022-0030.
Personification of enterprises and its impact on purchasing decisions as exemplified by the companies and residents of the Nowy Sącz region
The article discusses the subject of the personification of selected companies by consumers. After introducing the phenomenon of personification the objectives, problems and research hypotheses were presented which formed the basis of the research on the personification of selected economic entities. The research was conducted with the use of a questionnaire among the residents of the vicinity of the researched business units locations. The results of the research illustrated the occurrence of the phenomenon of personification among consumers and its impact on purchasing decisions.
_____________________
B. Mikuła, Uwarunkowania budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w oparciu o zarządzanie kapitałem ludzkim, w: Dylematy i metamorfozy współczesnego zarządzania, redakcja naukowa J. Nesterak, A. Wodecka-Hyjek, Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, Warszawa 2021, s. 169-178.
_____________________
B. Mikuła, CKM jako narzędzie poprawy jakości produktów i relacji z klientami. W: Stan i perspektywy rozwoju jakości w XXI wieku: rozwiązania i dylematy. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Elżbiety Skrzypek / red. nauk. Stanisław Tkaczyk, Tadeusz Wawak. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 2021, s. 235-246
_____________________
Mikuła, B. (2012). Wprowadzenie do zarządzania talentami. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 880, 111-124.
An Introduction to the Theory of Talent Management
The paper presents the evolution of the approach to leadership and management of human resources in an enterprise. It describes the new structure of employees working for an organisation in a knowledge-based economy then precisely characterises knowledge employees, staff and partners taking part in the process of value creation. It also presents the genesis and issue of talent management together with its basic tasks.
_____________________
Mikuła, B., Stefaniuk, T. (2018). Zagrożenia dla bezpieczeństwa wiedzy w ramach zarządzania wiedzą klienta, Przegląd Organizacji 9, 21-28.
Threats to Knowledge Security in the Area of Customer Knowledge Management
The article focuses on the issues of threats to knowledge safety that occur while implementing customer knowledge management (CKM). This modern method of knowledge acquisition allows for making use of the creative potential of clients. Compared to classic CRM, CKM focuses on knowledge possessed by clients, and their potential to use that knowledge in the process of new knowledge creation. Unfortunately, working with knowledge resources under the CKM and application of computer technology in CKM processes produce a number of risks for the company and its customers. Threats to knowledge resources security arise from the very fact of implementing individual processes within the CKM (gaining knowledge about the client, gaining knowledge from the client, creating knowledge with the client or transferring knowledge to the client). Also tools used in CKM, as well as working
in the network environment, result in greater or lesser possibilities of incidents that may constitute threats to knowledge resources security.
_____________________
B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, The concept of intellectual capital measurement in start-up ecosystem, Studia Ekonomiczne. Gospodarka - Społeczeństwo - Środowisko, 1, 2021, 39-51.
_____________________
B. Mikuła, Rewolucja w przedsiębiorstwach: od zarządzania zasobem ludzkim i zarządzania wiedzą do zarządzania kapitałem ludzkim, "Akademia Zarządzania" 2020, nr 4 (2), s. 27-45._____________________
Mikuła, B. (2019). Human capital management as a subsystem of knowledge-based management. In: Knowledge – Economy – Society. Contemporary Trends and Transformations of Economies and Enterprises, edyted by A. Jaki, T. Rojek, Toruń: “Dom Organizatora”, s. 133-144.
Knowledge-based management focuses on generating value from knowledge-based resources by controlling processes that use these resources, and their conditions, in a way that enables efficient achievement of the company’s goals. Knowledge-based management is based on many interrelated values, among which critical are: knowledge, relationships, cooperation, knowledge workers, human and customer capital, innovations and technologies, and the overall processes leading to the creation of knowledge-based products. Knowledge-based management focuses mainly on intangible assets, with no neglect towards the management of financial and material resources. However, the latter are easier to obtain than the intangible resources, which are currently the foundation for building the competitive advantage.
_____________________
B. Mikuła, Teoretyczne podstawy koncepcji zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji, [w:] Zarządzanie kapitałem ludzkim. Wybrane zagadnienia w teorii i praktyce, pod redakcją I. Gawron, T. Myjak, Wydawnictwo Naukowe PWSZ w Nowym Sączu, 2019, s. 9-24.
_____________________
B. Mikuła, Humanizacyjne i dehumanizacyjne aspekty telepracy, "Bezpieczeństwo pracy - Nauka i Praktyka" 2017, nr 1, s. 30-32.
_____________________
KNOWLEDGE – ECONOMY – SOCIETY. CHALLENGES FOR CONTEMPORARY ECONOMIES – GLOBAL, REGIONAL, NETWORK AND ORGANIZATIONAL PERSPECTIVE. Edited by: Jacek Kopeć, Bogusz Mikuła. Publishing House: TNOIK "Dom Organizatora", Toruń 2019.
ISBN: 978-83-7285-891-7 (printed version), ISBN: 978-83-7285-897-9 (on-line pdf) Total number of pages: 322.
_____________________
B. Mikuła, T. Stefaniuk, Wymagania zarządzania ryzykiem w bezpieczeństwie informacji i wiedzy uczelni, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2018, Tom XIX, Zeszyt 10, Część III, s. 265–279.
A Requirements for the Risk Management in Information
and Knowledge Security at the University
The article focuses on determining the importance of risk management in the information and knowledge security at the university. The authors identify the main information and knowledge resources used in the university, as well as examples of undesirable behaviors and situations leading to the loss of information and knowledge and possible consequences for the university. Pointing the risk management as the main element of the Information Security Management System, there were determined the formal requirements as well as the specificity of the university’s operation, which must be included in the risk management process in information and knowledge security.
_____________________
A learning organization is a model of enterprise depicting the mechanisms of operation enabling to adjust business activity to the conditions of the knowledge-based economy and develop it further. The article characterizes selected but significant directions of changes in an enterprise which must be made to implement the learning organization concept. The discussed issues concern: the organizational structure, the motivation system, human capital, the access to knowledge and information resources, organizational climate, organizational learning processes, modern technologies, networks and virtual teams, knowledge management.
________________________________
_____________________
_____________________
Mikuła, B. (2018). Zarządzanie oparte na wiedzy - podstawowe założenia, Studia Ekonomiczne. Gospodarka-Społeczeństwo-Środowisko, 1 (2), 34-46.
KNOWLEDGE-BASED MANAGEMENT – BASIC ASSUMPTIONS
Knowledge-based management of an enterprise consists in the implementation of management functions focused on knowledge-based resources, processes with their participation and the conditions of the course of these processes in a manner that facilitates the efficient achievement of the company's goals. The basis of knowledge-based management is knowledge management. People are at the center of the knowledge management system. That is why it is important to acquire knowledge workers and talents. It is necessary to use human capital management and talent management. Other basic knowledge-based management tools are information technology, customer relationship management and customer knowledge management.
_____________________
B. Mikuła, Introduction to Intangible Anti-resources of the Enterprise: an Attempt at Systematization of the Problem, [w:] Knowledge – Economy – Society. Reorientation and Transformations Of Economy and Organization Management Concepts, edited by Bogusz Mikuła, Tomasz Rojek, Cracow University Of Economics Faculty of Management Foundation of The Cracow University of Economics, Cracow 2018, s. 75-91 (original publication CFM).
_____________________
B. Mikuła, Knowledge Management System in the Enterprise and Customer Knowledge Management, [w:] Contemporary Issues in Economics, Business and Management, edited by V. Babić, Faculty of Economics, University of Kragujevac, Kragujevac, 2018, s. 19-27.
_____________________
B. Mikuła, Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach, [w:] Kultura organizacyjna przedsiębiosrtwa. Wybrane zagadnienia, pod redakcją I. Gawron i T. Myjak, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2017, s. 40-50.
_____________________
B. Mikuła, Transformacja przedsiębiorstwa w kierunku organizacji uczącej się, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" 2017, nr 336, s. 24-36.
_____________________
_____________________
B. Mikuła, Introduction to strategic knowledge management - a theoretical approach, In: 4th International Scientific Conference on Contemporary Issues in Economics, Business and Management, Faculty of Economics, University of Kragujevac, Serbia 2016, 281-290.
_____________________
B. Mikuła, Zarządzanie wiedzą klienta jako narzędzie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa, "e-mentor" 2016, nr 1, s. 40-48, (cały numer e-mentor).
_____________________
B. Mikuła, Selected Problems of Enterpsise Management in the Knowledge-based Economy, [w:] Global Challenges of National Economies Development. Conference Proceedings International Scientific-Practical Conference, Kyiv, 19 October, 2016, part III, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv 2016, s. 27-39 (wersja do druku pdf).
__________________
_____________________
B. Mikuła, Potencjał społeczny przedsiębiorstwa i podstawy jego rozwoju, W: Zachowania organizacyjne w kontekście zmian, redakcja naukowa M. Jabłoński, Katedra Zachowań Organizacyjnych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2015, s. 11-30.
___________________
M. Jabłoński, P. Łukasik, M. Makowiec, B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, R. Winkler, Inicjatywy doskonalące potencjał społeczny przedsiębiorstwa, [w:] Wybrane problemy w kształtowaniu zachowań organizacyjnych, praca zbiorowa pod redakcją M. Makowca, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Zachowań Organizacyjnych, Kraków 2015, s. 209-218.
_____________________
_________________
_________________
B. Mikuła, The Theoretical Bases of Enterprise Human Capital Management, [w:] 3rd International Scientific Conference. Contemporary Issues in Economics, Business and Management – EBM 2014. Conference Proceedings, Edited by Gordana Radosavljević, Faculty of Economics University of Kragujevac, Kragujevac 2015, s. 87-97.
_________________
___________________
KNOWLEDGE – ECONOMY – SOCIETY. MANAGING ORGANIZATIONS: CONCEPTS AND THEIR APPLICATIONS, edited by Andrzej Jaki, Bogusz Mikuła, CRACOW UNIVERSITY OF ECONOMICS, Faculty of Management, FOUNDATION OF THE CRACOW UNIVERSITY OF ECONOMICS, Cracow 2014.
___________________
B. Mikuła, Strategie pozyskiwania i rozwoju wiedzy organizacji, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2004, nr 1, s. 28-33.
___________________
___________________
B. Mikuła, Rozwój potencjału społecznego przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, [w:] Problemy zarządzania organizacjami w społeczeństwie informacyjnym, pod redakcją A. Stabryły i S. Wawaka, MFiles.pl, Kraków 2014, s. 81-96 (cała książka).
___________________
___________________
___________________
___________________
Dostęp do całej pozycji książkowej: Organization in changing environment. Conditions, methods and management practices, edited by: B. Domańska-Szaruga, T. Stefaniuk, Studio Emka, Warszawa 2014.
___________________
___________________
Bogusz Mikuła, Talent Management in Knowledge-based Organizations, [in:] Knowledge - Economy - Society. Challenges of the Contemporary Management, edyted by A. Malina, R. Oczkowska, T. Rojek, Cracow University of Economics, Faculty of Management, Foundation of the Cracow University of Economics, Cracow 2013, s. 517-531.
__________________
___________________
B. Mikuła, Sterowanie przepływem talentów w organizacji, [w:] Wybrane aspekty zarządzania nowoczesną organizacją, "Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego" nr VIII, 2012, s. 233-244.
___________________
Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu. Księga pamiątkowa dla uczczenia Jubileuszu 40-lecia pracy naukowo-dydaktycznej Prof. zw. dra hab. Arkadiusza Potockiego, redakcja naukowa Bogusz Mikuła, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012.
___________________
B. Mikuła, Kreowanie systemu zarządzania wiedzą w organizacji, [w:] Metody badania i modele rozwoju organizacji, pod redakcją Adama Stabryły i Sławomira Wawaka, Mfiles.pl, Kraków 2012, s. 13-25. - możliwość podglądu całej książki.
___________________
B. Mikuła, Kulturowy kontekst funkcjonowania organizacji w Polsce, [w:] Kultura organizacyjna we współczesnych organizacjach, redakcja naukowa K. Szymańska, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2014, s. 19-28.
___________________
B. Mikuła, M. Makowiec, Strategiczne zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach / Strategic Knowledge Management in Small and Medium-sized Enterprises
___________________
___________________
Mikuła, B. (2010). Zadania działu HR z zakresu zarządzania wiedzą. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 115, 512-521.
___________________
B. Mikuła, Źródła wartości organizacji opartych na wiedzy [w:] ZARZĄDZANIE WARTOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA, red. naukowa E. Urbańczyk, WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO, Szczecin 2008, (cała pozycja)
Mieczysław Morawski, Bogusz Mikuła, Zarządzanie talentami. Podstawowe procesy i wytyczne tworzenia systemu, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2009, nr 3-4.
Bogusz Mikuła, Uwarunkowania transferu wiedzy w organizacjach, Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009, nr 129, s. 357-363.
Bogusz Mikuła, Transfer wiedzy w organizacji i jegouwarunkowania, [w:] Polska gospodarka pierwszej dekady XXI wieku, red. M. Reichel, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2009, s. 170-181.
Bogusz Mikuła, Zarządzanie talentami w organizacji, (w:) Polska w Unii Europejskiej, M. Reichel (red,), Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2008, s. 137-150 (dostęp do całej książki).
Bogusz Mikuła, Polska kultura organizacyjna jako źródło barier tworzenia organizacji opartych na wiedzy /Poland’s Organisational Culture as a Source of Barriers to the Creation of Knowledge-based Organisations
Wybrane problemy zachowań ludzi w organizacjach opartych na wiedzy
Organizacje sieciowe, Współautor: Anna Pietruszka-Ortyl
Kompetencje pracowników w perspektywie strategicznego zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, Współautor: Anna Pietruszka-Ortyk
Procesy uczenia się organizacji
Kultura organizacji inteligentnej
______________________
Mikuła, B. (2006). Zarządzanie w warunkach nowej gospodarki. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 716, 99-112.
Fragment wstepu: Cechą charakterystyczną rozwoju ludzkości jest ciągłe poszukiwanie koncepcji i środków pozwalających lepiej dostosowywać się do warunków otoczenia i wykorzystywać pojawiające się możliwości. Walor takiego postępowania dotyczy także działalności gospodarczej. Aby stworzyć przydatne sposoby myślenia, koncepcje działania i dobrać narzędzia, konieczna jest szczegółowa identyfikacja warunków. Dlatego wciąż na każdym etapie rozwoju działalności gospodarczej i gospodarki światowej trwały prace nad określeniem ostatecznego zbioru reguł umożliwiających skuteczne, korzystne i ekonomiczne funkcjonowanie w danych warunkach oraz zarządzać prowadzoną działalnością. Niestety wraz z przebiegiem czasu zmieniały się warunki otoczenia, a wykorzystywane zasady działania i narzędzia po okresach względnej stabilności traciły swoją przydatność. Dlatego też radykalne zmiany w gospodarce stawały się momentem dociekliwych poszukiwań nowych rozwiązań i uzyskania szczególnie przełomowych wyników w postaci teorii, koncepcji i metod.
______________________
Czynnik ludzki w nowoczesnych koncepcjach zarządzania
Dostosowanie systemu zarządzania zasobami ludzkimi do wymagań zarządzania wiedzą
Zadania organizacji w zakresie zarządzania wiedzą
Podejścia metodyczne do humanizowania pracy
Niektóre metody zespołowego zarządzania jakością, Współautorzy: Daniel Gach, Arkadiusz Potocki
Transfer wiedzy między partnerami aliansu strategicznego. Współautor: Renata Oczkowska. (Cały numer 6 czasopisma "Organizacja i Zarządzanie" 2009).
M. Makowiec, B. Mikuła, Wykorzystanie instrumentów wspomagających zarządzanie wiedzą w małych i średnich firmach Małopolski, [w:] Inwestowanie w kapitał ludzki, praca zbiorowa pod red. S. Borkowskiej, "Wiadomości Statystyczne", tom 55, GUS, PTE, Warszawa 2007, s. 85-95, (całe wydanie "Wiadomości Statystycznych").
Bogusz Mikuła, O aspektach i kontekście zarządzania wiedzą, "Problemy Jakości" 2004, nr 2, s. 9-13.
Mikuła, B. (2016). Organizacje oparte na wiedzy. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie (fragment: rodział 6).