Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie,
Kraków 2006, 255 stron.
Zobacz omówienie
Recenzenci:
Prof. dr hab. Małgorzata Czerska (Uniwersytet Gadański)
Prof. dr hab. Elżebieta Skrzypek (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Redaktor naukowy:
Prof. dr hab. Adam Stabryła (Akademia Ekonomiczna w Krakowie)
Spis treści
Wstęp
Organizacje w warunkach gospodarki opartej na wiedzy
I. Wprowadzenie do gospodarki opartej na wiedzy
1.1. Zarys ewolucji otoczenia i orientacji w zarządzaniu
1.2. Zarządzanie w warunkach orientacji na wiedzę
1.2.1. Cechy gospodarki opartej na wiedzy
1.2.2. Organizacje wiedzy – czyli współczesne tendencje w organizacji i funkcjonowaniu przedsiębiorstw
1.3. Walory organizacji opartych na wiedzy
II. Organizacja ucząca się jako system oparty na wiedzy
2.1. Istota organizacji uczącej się
2.2. Proces uczenia się organizacji i ogólne warunki jego realizacji
2.3. Niektóre sposoby, style i orientacje uczenia się organizacji
2.4. Formalny i nieformalny system uczenia się organizacji
2.5. Zasady i cechy organizacji uczącej się
III. Inne wybrane modele organizacji opartych na wiedzy
3.1. Organizacja inteligentna
3.2. Organizacja zhumanizowana
3.3. Organizacja sieciowa
3.4. Organizacja wirtualna
3.5. Organizacja fraktalna
3.6. Teoretyczne kierunki dalszego rozwoju organizacji opartych na wiedzy
3.7. Zarys metodyki tworzenia organizacji opartej na wiedzy
Zarządzanie wiedzą w organizacji
4.1. Wiedza jako obiekt zarządzania
4.2. Istota zarządzania wiedzą
4.3. Funkcje, zadania i system zarządzania wiedzą
4.4. Aspekty i kontekst zarządzania wiedzą
V. Strategiczne zarządzanie wiedzą
5.1. Istota strategii wiedzy i strategii zarządzania wiedzą
5.2. Wybrane strategie zarządzania wiedzą
5.3. Uwarunkowania i proces wyboru strategii zarządzania wiedzą
VI. Generowanie wiedzy przez organizację
6.1. Wprowadzenie do modeli generowania wiedzy w organizacji
6.2. Modele generowania wiedzy w organizacji
6.2.1. Japoński model konwersji i zarządzania wiedzą
6.2.2. Modele zasobowe
6.2.3. Modele procesowe
6.2.4. Model generowania wiedzy oparty na procesach organizacyjnego uczenia się
6.3. Generowanie wiedzy przy wykorzystaniu aliansów strategicznych
6.4. Zarządzanie relacjami z klientami a zarządzanie wiedzą
6.5. Wybrane metody wspomagające rozwój wiedzy organizacji
Kapitał intelektualny i ludzie organizacji opartych na wiedzy
VII. Istota, rozwój i pomiar kapitału intelektualnego organizacji
7.1. Istota i elementy składowe kapitału intelektualnego
7.2. Rozwój kapitału intelektualnego
7.3. Przykłady koncepcji pomiaru kapitału intelektualnego
VIII. Ludzie pracujący dla organizacji opartych na wiedzy
8.1. Redefinicja ról i funkcji ludzi w organizacji
8.2. Wymagania kompetencyjne stawiane pracownikom początku ery wiedzy
8.3. Zmiana wymagań w stosunku do postaw człowieka w organizacji
8.4. Modele myślowe pracowników organizacji opartych na wiedzy
Zakończenie
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków